Dr. Sascha Neff

Researcher for the project "Scientific monitoring and evaluation of cross-location teaching in hybrid teaching spaces at RPTU"

 

RPTU in Landau,

Building I, Room 4.10

+49 6341 280-31827

sascha.neff[at]rptu.de

Researcher for the project "Scientific monitoring and evaluation of cross-location teaching in hybrid classrooms at RPTU"

see the external platform for publications: SciPort RLP

 

Neff, S. (2023). Transfer digitaler Innovationen in die Schulpraxis: Eine explorative Untersuchung zur Förderung der Implementation. Dissertation. Berlin: Logos. Erschienen in: Ropohl, M. & Hopf, M. (Hrsg. Der Schriftenreihe): Studien zum Physik- und Chemielernen - Band 365. http://dx.doi.org/10.30819/5687 (OpenAccess under CC BY-NC-ND 4.0).

Neff, S., Engl, A. & Risch, B. (2023). Digitale Lernumgebungen zur Vor- und Nachbereitung realer Experimentiereinheiten. In: Roth, J., Baum, M., Eilerts, K., Hornung, G., Trefzger, T. (eds) Die Zukunft des MINT-Lernens – Band 2. Springer Spektrum, Berlin, Heidelberg. (Download)

Engl, A., Neff, S., & Risch, B. (2022). Strategien zur Umsetzung der Nachhaltigkeitsziele (SDGs) im Chemieunterricht – aufgezeigt am Thema Wasseraufbereitung mit Moringa oleifera. CHEMKON29(4), 148-156. (Download)

Neff, S., Engl, A. & Risch, B. (2021). Klimafreundliche Stahlproduktion im 21. Jahrhundert. Ein Planspiel zur multiperspektivischen Beurteilung von Informationen. Naturwissenschaften im Unterricht Chemie, 32 (2021) 186, 30-35.

Neff, S., Gierl, K., Engl, A., Decker, B., Roth, T., Becker, J., Patzke, K., Winterholler, B., Kauertz, A. & Risch, B. (2021). Virtuelle Labore für den MINT-Unterricht – Transferprozess einer hochschulischen Innovation in den Schulkontext. In: U. Schmidt & K. Schönheim (Hrsg.), Transfer von Innovation und Wissen. Wiesbaden: Springer VS. (Download)

Beißwenger, M., Boelmann, J. M., Basten, M., Burovikhina, V., Heinrich, S., König, L., Mertens, C., Neff, S., Osterroth, A., Schumacher, F. & Zick, M. (2020). Szenarien des digital gestützten Lernens evaluieren und erforschen: Praxisbeispiele und Potenziale. In: M. Beißwenger, B. Bulizek, I. Gryl & F. Schacht (Hrsg.) Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung. S. 447 – 457. Duisburg: Universitätsverlag Rhein-Ruhr. (Download)

Neff, S. (2018). Konzeption, Durchführung und Evaluation einer Einheit zum Thema "Gewässeranalytik" für die Sekundarstufe II am Schülerlabor Freilandmobil. Landau: Universität Koblenz-Landau. (Download)

Neff, S. & Risch, B. (Vortrag GDCP 2022, Aachen). Transfer virtueller Labore.

Neff, S. & Risch, B. (Poster ESERA 2021, virtuell). Integrating extracurricular learning by implementation of virtual labs in school.

Neff, S., Engl, A. & Risch, B. (Poster GDCh 2021, virtuell). Studieren in Corona-Zeiten: Ein Praktikum zur quantitativen anorganischen Analyse im „Home-Office“.

Neff, S. (Vortrag GDCP 2020, virtuell). Transfer virtueller Labore – Identifikation von Implementationshürden

Neff, S., Engl, A., Kauertz, A. & Risch, B. (Workshop, 5. Hildesheimer CeLeB-Tagung zur Bildungsforschung, 2020). Virtuell vorbereiten – in der Natur experimentieren.

Neff, S. (Vortrag, ESERA Virtual Doctoral Network 2020). Virtual Lab Courses for Pre- and Post-Work on Students’ Experiments in an Out-Of-School Setting.

Neff, S., Engl, A., Kauertz, A. & Risch, B. (Poster GDCP 2019, Wien). Transfer virtueller Labore in die Schule.

Neff, S. Engl, A., Risch, B. & Kauertz, A. (Workshop-Teilnahme #la-digital2019, Essen). Open MINT Labs – Transfer virtueller Labore in die Schule.

Neff, S., Engl, A., Kauertz, A. & Risch, B. (Poster Special Interest Meeting Digitale Kompetenzen im Lehramtsstudium 2019, Kaiserslautern). Open MINT Labs: Transfer virtueller Labore in die Schulpraxis.

Neff, S. & Risch, B. (Poster GDCP 2018, Kiel). Transfer virtueller Labore in den schulischen Unterricht.

Neff, S. & Risch, B. (Poster GDCh 2018, Karlsruhe). Transfer virtueller Labore in den schulischen Unterricht.

Haag, C., Willer, W., Diederichs, S., Gerriets, A., Engl, A., Neff, S. & Zachert, I. (Lehrerfort- und Weiterbildung Pädagogisches Landesinstitut Rhein-land-Pfalz 2021, Landau). Gewässeruntersuchungen am Bach und Teich.

Neff, S. & Gierl, K. (Workshop Mediendidaktik im Projekt Open MINT Labs, 2019).

Neff, S., Engl, A. & Willer, W. (Lehrerfort- und Weiterbildung Pädagogisches Landesinstitut Rhein-land-Pfalz 2018, Landau). Gewässer untersuchen am Beispiel der Queich in Landau.

since October 2018Research scientist at the Institute of Natural Science Education, Chemistry didactics working group at the University of Koblenz-Landau, Campus Landau
April 2017 – April 2019Substitute teacher at Gymnasium Edenkoben as part of the "Erweiterte Selbstständigkeit (PES)" project
November 2017 – September 2018Student assistant at the Institute of Natural Science Education, Chemistry didactics working group at the University of Koblenz-Landau, Campus Landau
October 2015 – June 2018

Master of Education Chemistry and English, University of Koblenz-Landau, Campus Landau

Thesis: "Conception, realisation and evaluation of a unit on the topic of water analysis for upper secondary level at the Freilandmobil student laboratory"

 Research prize for the best final thesis (specialised didactics category)
April 2012 - November 2015

Bachelor of Education Chemistry and English,

University of Koblenz-Landau, Campus Landau

Thesis in the compulsory subject Educational Sciences: "Learning and living democracy in theory and practice"

October 2010 – September 2011Study course Bachelor of Science Chemistry at Karlsruhe Institute of Technology
study-accompanyingVarious positions as a student assistant and internships at the Karlsruhe Institute of Technology, Institute for Applied Materials - Ceramic Materials and Technologies (formerly IAM - Ceramics in Mechanical Engineering) and at the University of Koblenz-Landau
March 2010Abitur (general qualification for university entrance), Europa-Gymnasium Wörth am Rhein

Project: “Scientific monitoring and evaluation of cross-location teaching in hybrid teaching spaces at RPTU”