Prof. Dr. Michaela Maier
Wissenschaftliche Leiterin Medienzentrum
RPTU in Landau
Tätigkeiten
Professorin für Angewandte Kommunikationspsychologie am Institut für Kommunikationspsychologie und Medienpädagogik (IKM) an der RPTU in Landau
Wissenschaftliche Leitung des Medienzentrums
Sprechzeiten
nach Vereinbarung
Lebenslauf
Jahrgang 1973
1994-1998: Studium der Diplom-Germanistik / Journalistik mit Nebenfach Politikwissenschaft an der Universität Bamberg und der University of South Carolina, Columbia, USA
1998-2001: Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Fachgebiet Medienwissenschaft der Universität Jena
2001: Promotion im Fach Medienwissenschaft an der Universität Jena
2001-2003: Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Fachgebiet Kommunikationswissenschaft / Journalistik der Universität Hohenheim
2003-2008: Juniorprofessorin für angewandte Kommunikationspsychologie am IKM
seit 2008: Professorin für angewandte Kommunikationspsychologie am IKM
Zeitschriftenaufsätze
Belanger, F., Maier, J. & Maier, M. (under review). Leveraging Media Exposure to Foster Information Protective Behaviors: A longitudinal field experiment.
Antl-Wittenberg, E. & Maier, M. (under review). Blaming beyond Borders.Responsibility Framing in Multi-Level Governance Systems in Times of Crisis.
Leidecker-Sandmann, M., Antl-Wittenberg, E., Adam, S. & Maier, M. (under review). Struggle for Economic Issue Ownership? Strategic communication of political parties in times o the European financial crisis.
Otto, L. & Maier, M. (under review). Soft news effects on political cynicism and trust in politicians: An experimental examination. Maier, M., Jalali, C, Jansen, S., Leidecker-Sandmann, M., Eugster, B., Adam, S., Negrine, Ralph & Demertzis, N. (under review). When Do European Election Campaigns Become about Europe? An Analysis of Parties’ Strategic Communication in the Runup to the 2014 EP Elections.
Thomas, F.,Otto, L., Ottenstein, C. & Maier. M. (under review). Measuring Reinforcing Spirals between Media Exposure and Media Selection in Distinct Growth Sequences.
Eugster, B., Adam, S., Bathelt, S. & Maier, M. (accepted for publication). Does negativity about Europe propel parties’ media visibility? Communications: The European Journal of Communication Research.
Leidecker-Sandmann, M., Maier, J. & Maier, M. (accepted for publication). Press coverage of the German Reunification issue in a long-term perspective, 1990-2014. The Central European Journal of Communication.
Otto, L., Glogger, I. & Maier, M. (forthcoming in 2019). Personalization 2.0? Testing the personalization hypothesis in citizens', journalists', and politicians' campaign Twitter communication. Communications – The European Journal of Communication Research 44(4). Published before print https://doi.org/10.1515/commun-2018-2005.
Otto, L., Thomas, F., Maier, M. & Ottenstein, C. (online first). Only one Moment in Time? Investigating the Dynamic Relationship of Emotions and Attention Towards Political Information with Mobile Experience Sampling. Communication Research, DOI: i10.177/0093650219872392
Maier, M., Vogel, I., Christner, C., Tillman, E., Zinkernagel, A. & Schmitt, M. (in press). Assessing the Potential of Populist Radical-Right Parties. The relevance of explicit and implicit populist and anti-immigrant attitudes.
Adam, S., Eugster, B., Antl-Wittenberg, E., Azrout, R., Möller, J., de Vreese, C., Maier, M. & Sylvia Kritzinger (2019). News media’s position-taking regarding the European Union: The synchronization of mass media’s reporting and commentating in the 2014 European Parliament elections. Journal of European Public Policy, (26), 1. DOI: 10.1080/13501763.2017. 1375546.
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Strömbäck, J., Negrine, R., Hopmann, D.N., Jalali, C., Berganza, R., Seeber, G.U.H, Seceleanu, A., Volek, J., Dobek-Ostrowska, B., Mykkänen, J., Belluati, M.& Maier, M. (2013). Sourcing the News: Comparing Source Use and Media Framing of the 2009 EP Elections. Journal of Political Marketing, (12), 29-52.
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Monographie und Herausgeberschaften
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Maier, J., Maier, M., Hosenfeld, A., Alings, D., König, M., König, W. & Rahnke, M. (2014). Medienrezeption und Kompetenzerwerb. Nomos.
Maier, M. & Taddicken, Monika (Guest-Editors; 2013). Media Communication about Science, Special Issue des Journal of Media Psychology, 25(1).
Maier, M., Retzbach, A. & Schneider, F. (Hrsg.) (2012). Psychologie der internen Organisationskommunikation. Hogrefe.
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Beiträge in Sammelbänden
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Barkela, B., Glogger, I., Maier, M. & Schneider, F. (im Druck). Ziele und Wirkung der internen Organisationskommunikation. In: Einwiller, S., Sackmann, S. / Zerfaß, A.
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Zwischen Polarisierung und Beharrung: Die Bundestagswahl 2017 (S. 309-323).
Baden-Baden: Nomos.Maier, M., Guenther, L., Ruhrmann, G., Barkela, B. & Jutta Milde (2018). Kommunikation ungesicherter wissenschaftlicher Evidenz – Herausforderungen für
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Schneider, F.M., Retzbach, A., Barkela, B., Maier, M. (2014) Psychologie der internen Organisationskommunikation. In: Zerfaß, A. & Piwinger, M. (Hrsg.) Handbuch Unternehmenskommunikation. 2. Auflage (S. 449-469). Wiesbaden: Springer Gabler.
Maier, J., Maier, M. (2013) Serving different Agendas. How Journalists, Candidates, and the Mass Media Failed to Meet Citizens’ Interests in the 2009 German Televised Debate. In: Czerwick, E. (Hrsg.) Politische Kommunikation in der repräsentativen Demokratie der Bundesrepublik Deutschland (S. 149-164). Wiesbaden: Springer VS.
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Maier, M. & Maier, J. (2006). Let Us Entertain You!: Perception and Evaluation of the European Election Campaign Spots 2004 in Germany. In M. Maier & J. Tenscher (Hrsg.), Campaigning in Europe - campaigning for Europe. Political parties, campaigns, mass media and the European Parliament Elections 2004 (S. 353–369). Münster: LIT Verlag.
Maier, M. (2005). Der Wert von Nachrichten im Fernsehen 1992-2004. In Arbeitsgemeinschaft der Landesmedienanstalten in der Bundesrepublik Deutschland (ALM) (Hrsg.), ALM-Programmbericht. Fernsehen in Deutschland 2005 (S. 91–105). Berlin: Vistas Verlag.
Maier, M. (2005). Nicht die Toten zählen, sondern die Bilder: Zur Bedeutung visueller Darstellungen für die Kriegsberichterstattung und ihre Rezeption. In T. Knieper & M. Müller (Hrsg.), War Visions. Bildkommunikation und Krieg (S. 233–255). Köln: von Halem.
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